Mycie samochodu zimą. Jak robić to dobrze?
Samochody wymagają stałej pielęgnacji i czyszczenia lakieru w odpowiedni sposób, aby zachować doskonały stan wizualny. Jak wiadomo, najlepszym czasem na pielęgnację samochodu jest naturalnie wiosna i lato. Wówczas temperatura sprzyja aplikacji powłok ochronnych i nakładaniu na lakier innych środków konserwujących, co przekłada się na piękniejszy wygląd samochodów.
Dodatkowo chemia samochodowa lepiej operuje w cieplejszym otoczeniu, co sprzyja skuteczniejszemu oczyszczaniu lakieru z zabrudzeń drogowych. Jeśli jednak spojrzymy w stronę jesieni i zimy, niskie temperatury, wyższa wilgotność powietrza, sól drogowa, mokre liście i błoto stanowią zdecydowanie trudniejszy do usunięcia z lakieru materiał.
Jak czyścić samochód w niskich temperaturach?
Czyszczenie pojazdu w warunkach obniżonych temperatur stanowi dość trudne zadanie, jeśli nie wiemy na co zwracać szczególną uwagę. Jeśli jednak wiemy jakiej chemii użyć, które elementy pojazdu są najbardziej narażone na przyspajanie do niego brudu i zanieczyszczeń, możemy odpowiednio rozdysponować czas, który jest bardzo ważnym czynnikiem podczas pracy na powierzchni lakieru w niskich temperaturach.
W przypadku pracy nad lakierem w warunkach studyjnych, np. w ogrzewanym garażu, problem nie jest tak dotkliwy, jednak jeśli mamy zamiar myć samochód na myjni samoobsługowej, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka prostych zasad.
Mycie samochodu zimą: najbardziej newralgiczne punkty karoserii
Każdy pojazd posiada punkty karoserii o wiele bardziej podatne na degradację w drodze utleniania, lub uszkodzeń mechanicznych, niż reszta. Lakier samochodowy na nadkolach, masce i zderzaku jest o wiele bardziej narażony na niszczenie przez fakt, że elementy te otrzymują zdecydowanie więcej uderzeń kamieniami wyskakującymi spod kół samochodu. Rozbija się o nie największa masa powietrza, najczęściej zawierająca drobinki soli.
Dzięki zastosowaniu odpowiedniej chemii można zabezpieczyć lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także dokładnie je oczyścić.
Czyszczenie nadkoli i zderzaka powinno przebiegać jak w przypadku pozostałych elementów, przy czym warto zwrócić uwagę na dokładne wypłukanie wnętrz nadkoli i pozbawienie ich osadów soli i błota. Dzięki temu lakier samochodowy nie zostanie uszkodzony przez substancje obce.
Wypłukiwanie soli z nadkoli zdecydowanie przedłuża ich żywotność, a także sprawia, że lakier nie ulega tak szybkiej degradacji.
Poza czyszczeniem nadkoli warto od czasu do czasu wypłukać także elementy podwozia, które również magazynują sól i zanieczyszczenia drogowe. W przypadku czyszczenia podwozia, warto delikatnie unieść samochód na podnośniku, aby zapewnić sobie dokładny dostęp do każdego elementu.
Płukanie najlepiej przeprowadzać za pomocą myjki ciśnieniowej, a po zakończeniu prac odpalić samochód i pozostawić go na kulka minut do osuszenia. Pracujący układ wydechowy nabierający temperatury przyśpieszy proces suszenia.
Mycie samochodu zimą: kierunek czyszczenia karoserii
Lakier samochodowy wymaga odpowiedniego czyszczenia, aby dokładnie usunąć zanieczyszczenia, które na nim zalegają. Zakładając, że czyścimy samochód na myjni samoobsługowej, powinniśmy rozprowadzać pianę, lub proszek aktywny od dołu karoserii zaczynając od kół, progów, nadkoli i zderzaków. Następnie należy kierować się w górę, oczyszczając lakier na drzwiach, szyby i w końcu dach pojazdu.
Rozprowadzanie preparatu czyszczącego w ten sposób powoduje że pozostaje on dłużej na najbardziej zabrudzonych elementach. Dzięki temu oszczędzamy czas i nie musimy spłukiwać lakieru za pomocą dużych ilości wody, co w niskich temperaturach ułatwia osuszanie pojazdu i zapewnia równomierny efekt oczyszczenia na całej karoserii.
Jeśli chodzi o spłukiwanie, możemy kierować się w stronę przeciwną, aby zminimalizować ryzyko ponownego podbicia zabrudzeń w stronę karoserii.
Mycie samochodu zimą: osuszanie pojazdu
Samochody wyeksponowane na działanie wody i niskich temperatur szybko zamarzają. Nie jest to specjalnie odkrywcze stwierdzenie, jednak w kontekście mycia samochodu ma ono duże znaczenie. Karoseria opłukiwana z zabrudzeń jest więc podatna na szybkie zamarzanie, co zmusza nas do szybkiego osuszenia samochodu.
Jeśli lakier samochodowy jest zakonserwowany powłoką ochronną, woskiem, lub folią, właściwości hydrofobowe karoserii zdecydowanie przyśpieszą proces osuszania.
Lakier samochodowy najlepiej osuszać za pomocą ręcznika samochodowego, który szybko wciąga wodę. Ręcznik będzie jednak o wiele szybciej zamarzał, szczególnie w bardzo niskich temperaturach, więc warto wyposażyć się w dwa ręczniki do osuszania.
Zamarzające zamki i uszczelki
Zamki wyeksponowane na działanie wody są bardzo podatne na zamarzanie w okresie zimowym. Woda dostająca się do wnętrza zamka zamarza, utrudniając otwieranie i zamykanie drzwi. W tym przypadku należy pamiętać o tym, aby nie celować w dziurkę zamka lancą myjki ciśnieniowej. Dzięki temu mechanizm zamka pozostanie nienaruszony i nie zamarznie. W przypadku zamarznięcia zamka należy skorzystać z odpowiednich odmrażaczy dostosowanych do pracy w mechanizmie zamka. Po wtłoczeniu odmrażacza w zamek, ulegnie on odmrożeniu.
Nie należy pod żadnym pozorem przekręcać kluczyka na siłę w zamarzniętym zamku, gdyż można doprowadzić tym samym do zniszczenia jego mechanizmu.
W przypadku uszczelek po umyciu należy je dokładnie osuszyć, zarówno od strony drzwi, jak i od strony wnęki. Dzięki temu woda nie zamarznie, co sprawi że materiał uszczelek nie ulegnie rozdarciu. Aby uniknąć zamarzania uszczelek, warto zakonserwować je dedykowanym sztyftem, który zapewni właściwą hydrofobowość i nie pozwoli na zlewanie wody na krawędzie drzwi.
Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą Wam w dokładnej pielęgnacji samochodu w czasie zimy. Jeśli trapią Was wątpliwości co do doboru chemii, lub nie jesteście pewni, w jaki sposób oczyścić konkretne elementy karoserii, skonsultujcie swoje działania z profesjonalistami – detailerami, lub pracownikami sklepu detailingowego.