
6 oznak uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego (i koszt wymiany)
Nowoczesne pojazdy są naszpikowane czujnikami, dzięki którym wszystko działa tak, jak powinno. Ale choć cała ta elektronika zapewnia znacznie większą wydajność i moc pojazdów, może również powodować ogromny ból głowy, gdy coś pójdzie nie tak.
Jednym z najbardziej krytycznych czujników w Twoim pojeździe jest czujnik położenia wału korbowego. Ale do czego służy ten czujnik, gdzie można go znaleźć i ile kosztuje jego wymiana? W tym obszernym przewodniku odpowiemy na wszystkie te pytania, a nawet więcej. Przyjrzyjmy się najpierw typowym objawom:
Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Często występuje również zgaśnięcie silnika lub jego słaba praca. W rzadkich przypadkach można również zauważyć wibracje silnika lub przerwę w zapłonie.
Ale choć są to najczęstsze objawy, nie są to jedyne oznaki, które mogą wskazywać na uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Poniżej omówimy szczegółowo sześć najczęstszych objawów nieprawidłowego działania czujnika położenia wału korbowego, aby ułatwić diagnostykę pojazdu.
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Nadmierne wibracje silnika 3. Zmniejszona wydajność silnika 4. Trudności z uruchomieniem pojazdu 5. Zgaśnięcie silnika 6. Błędne spalanie silnika Działanie czujnika położenia wału korbowego Położenie czujnika położenia wału korbowego Koszt wymiany czujnika położenia wału korbowegoZły czujnik położenia wału korbowego Objawy
1. Kontrolka Check Engine
Jak już wspomnieliśmy, najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego jest zapalenie się kontrolki "check engine". Dobra wiadomość jest taka, że jeśli zapaliła się kontrolka "check engine", oznacza to, że ECM powrócił do pomiarów domyślnych.
Może to spowodować pewne problemy z wydajnością, ale powinno zapobiec dalszym uszkodzeniom. Jednak im dłużej nie rozwiążesz tego problemu, tym bardziej będzie się on pogłębiał.
2. Nadmierne wibracje silnika
Jeśli silnik ma uszkodzony czujnik położenia wału korbowego, to nie optymalizuje on swoich osiągów. Co gorsza, może on wykorzystywać nieprawidłowe odczyty do określania dawki paliwa i czasu zapłonu. Jeśli sterownik ECM nie ustawia czasu prawidłowo, czeka Cię wyboista jazda.
Co gorsza, problem będzie się pogłębiał, dopóki go nie naprawisz, a dalsze uszkodzenia to tylko kwestia czasu.
3. Zmniejszona wydajność silnika
Bez względu na to, czy zapaliła się kontrolka check engine, czy nie, uszkodzony czujnik położenia wału korbowego spowoduje obniżenie wydajności silnika. Niezależnie od tego, czy są to wartości domyślne, czy całkowicie nieprawidłowe, wszystko, co nie zapewnia optymalnego rozrządu, obniża ogólne osiągi.
Prędkość maksymalna i przyspieszenie to dwa najważniejsze obszary, w których zaobserwujesz spadek osiągów.
Należy pamiętać, że silnik, który nie działa prawidłowo, będzie miał również wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa, ale jeśli nie zwracasz uwagi na to, ile kilometrów pokonujesz na każdym baku, możesz tego nie zauważyć.
4. Trudności z uruchomieniem pojazdu
Jeśli uszkodzony czujnik położenia wału korbowego jest bardzo niezsynchronizowany, możesz mieć problemy z uruchomieniem pojazdu. Co więcej, mogą wystąpić trudności z utrzymaniem go w stanie uruchomionym.
Jest to zwykle problem występujący od dłuższego czasu, a prawdopodobnie występują także inne problemy. Ponadto problemem nie jest zazwyczaj zapalenie się kontrolki "check engine" i ustawienie domyślnych wartości w sterowniku ECM.
Problemem jest natomiast sytuacja, gdy czujnik położenia wału korbowego podaje niedokładne odczyty, a ECM nie zdaje sobie z tego sprawy.
5. Zgaśnięcie silnika
Chociaż jest to poważna usterka, możliwe jest, że uszkodzony czujnik położenia wału korbowego może doprowadzić do zgaśnięcia silnika. Dzieje się tak, gdy ECM wysyła do każdego cylindra niewłaściwe paliwo i czas zapłonu.
Zazwyczaj musi upłynąć trochę czasu, zanim problem stanie się tak poważny, a jeśli tak się stanie, istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia dalszych uszkodzeń, które zostaną wykryte po wymianie czujnika położenia wału korbowego.
6. Błędne zapłony silnika
Jest mało prawdopodobne, aby w pojeździe z zapaloną kontrolką check engine doszło do przerwania ognia, ale jeśli ECM używa nieprawidłowego położenia wału korbowego, jest to bardzo prawdopodobne. Co gorsza, jeśli silnik ma nieprawidłowy zapłon, uszkodzenie silnika jest tylko kwestią czasu.
Im dłużej nie dopuścisz do zapłonu, tym gorzej będzie się on rozwijał i tym droższe będą ewentualne naprawy. Jeśli masz niewypał, napraw go jak najszybciej.
POWIĄZANE: 6 objawów niewypału silnika
Działanie czujnika położenia wału korbowego
Zadaniem czujnika położenia wału korbowego jest pomiar położenia wału korbowego. Może się to wydawać zbędne, ale jest to jeden z najważniejszych czujników w pojeździe. Czujnik położenia wału korbowego przesyła te pomiary do ECM, a ECM wykorzystuje je do optymalizacji pozostałych faz rozrządu pojazdu.
Jeśli czujnik położenia wału korbowego ulegnie uszkodzeniu, ECM powraca do wartości domyślnych. Te wartości pozwalają utrzymać pracę silnika, ale prawdopodobnie wystąpią różne problemy z wydajnością.
Jeśli jednak ECM nie wie, że czujnik położenia wału korbowego uległ awarii i przesyła błędne wyniki pomiarów, komputer będzie optymalizował osiągi na podstawie niedokładnych odczytów. Może to szybko doprowadzić do dalszych uszkodzeń i kosztownych napraw.
Położenie czujnika położenia wału korbowego
Czujnik położenia wału korbowego w Twoim pojeździe znajduje się w dolnej części silnika, przy wale korbowym. Ma to sens, ponieważ zadaniem czujnika położenia wału korbowego jest pomiar położenia wału korbowego.
Aby zlokalizować czujnik położenia wału korbowego, należy szukać go na dole silnika, zazwyczaj po jednej z jego stron. Ponieważ czujnik ten znajduje się tak daleko w silniku, może być trudno go zlokalizować, a jeszcze trudniej wyjąć i wymienić w przypadku uszkodzenia.
Koszt wymiany czujnika położenia wału korbowego
Średni koszt wymiany czujnika położenia wału korbowego wynosi od 150 do 250 USD. Nierzadko jednak ceny te mogą wzrosnąć, jeśli posiadasz samochód wyższej klasy.
Dzieje się tak, ponieważ koszty robocizny wynoszą zazwyczaj od 90 do 110 USD. Reszta kosztów sprowadza się do części. Większość czujników położenia wału korbowego kosztuje poniżej 100 USD, ale jest kilka takich, które potrafią przebić ten próg cenowy.
Na szczęście dla większości kierowców, te droższe części są zazwyczaj montowane tylko w luksusowych samochodach z wyższej półki. Jeśli chcesz zaoszczędzić kilka dolarów, możesz wymienić czujnik samodzielnie. Jest to dość prosta czynność, jeśli tylko uda Ci się do niego dostać.
Pozwoli to zaoszczędzić tylko około 100 USD, ale jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie, możesz wykonać całą pracę w mniej niż 30 minut.
W niektórych modelach samochodów, nawet jeśli jest to bardzo rzadkie, czujniki mogą być umieszczone za kołem zamachowym, więc aby wymienić czujnik, trzeba wymontować skrzynię biegów.