
3 Symptomy uszkodzonego przekaźnika głównego (i koszt wymiany)
Nowoczesne pojazdy to elektryczne cudeńka. I chociaż ta elektryczna pomysłowość doprowadziła do powstania szerokiej gamy funkcji, które w innych warunkach nie byłyby możliwe, mogą one zacząć działać i przysporzyć trochę kłopotów.
Jednym z kluczowych elementów tych wszystkich elektrycznych cudów jest główny przekaźnik. Chociaż przekaźniki te rzadko ulegają uszkodzeniu i powinny działać przez cały okres eksploatacji pojazdu, to jednak od czasu do czasu może się zdarzyć, że przekaźnik ulegnie uszkodzeniu. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli podejrzewasz uszkodzenie głównego przekaźnika, jest to dość łatwe do wykluczenia, a jego wymiana jest tania.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze objawy uszkodzenia głównego przekaźnika, a następnie omawiamy jego działanie i miejsca, w których można go znaleźć. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.
Najczęstszym objawem uszkodzenia głównego przekaźnika jest niemożność uruchomienia samochodu, a po przekręceniu kluczyka nic się nie dzieje. Może to również powodować zgaśnięcie silnika podczas jazdy lub pojawienie się lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej.
Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółową listę trzech najczęstszych przyczyn uszkodzenia głównego przekaźnika.
Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzenia głównego przekaźnika 1. Nie można uruchomić pojazdu 2. Lampka kontrolna silnika 3. Pojazd nie pracuje bez przerwy Funkcja głównego przekaźnika Lokalizacja głównego przekaźnika Koszt wymiany głównego przekaźnika Diagnozowanie głównego przekaźnikaObjawy uszkodzenia głównego przekaźnika
1. Nie można uruchomić pojazdu
Jeśli próbujesz uruchomić samochód, a on nie chce zapalić, istnieje prawdopodobieństwo, że masz uszkodzony główny przekaźnik. Należy jednak wykluczyć inne, bardziej prawdopodobne problemy, takie jak rozładowany akumulator lub uszkodzony rozrusznik, zanim od razu zacznie się szukać przyczyny uszkodzenia głównego przekaźnika.
Po sprawdzeniu, że akumulator ma wystarczającą moc, można przekręcić kluczyk w różne miejsca zapłonu i posłuchać kliknięcia w skrzynce bezpieczników. Jeśli usłyszysz kliknięcie, oznacza to, że problemem nie jest główny przekaźnik - jeśli nie, trzeba będzie zbadać sprawę dalej. Należy jednak pamiętać, że do prawidłowego działania przekaźnika wymagane jest wystarczające zasilanie z akumulatora.
2. Lampka kontrolna silnika
Jeśli uda się uruchomić pojazd, w przypadku uszkodzonego przekaźnika głównego na desce rozdzielczej zapali się kontrolka kontrolna silnika. Aby sprawdzić, czy kontrolka silnika dotyczy głównego przekaźnika, należy podłączyć narzędzie skanujące OBD II i odczytać kod.
3. Pojazd nie pracuje
Jeśli pojazd można uruchomić, w przypadku uszkodzonego głównego przekaźnika nie będzie można utrzymać go w ruchu przez dłuższy czas. To, czy jest to kwestia sekund, czy minut, zależy od konkretnej usterki, ale z uszkodzonym przekaźnikiem głównym silnik nie będzie pracował bez przerwy.
Jeśli silnik pracuje i nie przestaje, problem nie jest związany z głównym przekaźnikiem.
Działanie głównego przekaźnika
Główny przekaźnik zasila większość elementów elektrycznych samochodu, takich jak moduł sterowania silnikiem i inne moduły sterujące. Włączenie pojazdu powoduje przesunięcie przekaźnika w nowe położenie, co umożliwia uruchomienie pojazdu poprzez przesłanie zasilania do niezbędnych podzespołów.
Lokalizacja głównego przekaźnika
Główny przekaźnik pojazdu znajduje się zwykle w skrzynce bezpieczników. Istnieją dwa typowe miejsca, w których znajduje się skrzynka bezpieczników. Po pierwsze, może się ona znajdować pod deską rozdzielczą po stronie pasażera. Po drugie, może znajdować się w samej wnęce silnika.
W każdym przypadku powinna być wyposażona w pokrywę skrzynki bezpieczników, która jest potrzebna do uzyskania dostępu do głównego przekaźnika. Następnie należy ustalić, który z przekaźników jest głównym przekaźnikiem w skrzynce bezpieczników. W niektórych pojazdach każdy bezpiecznik i przekaźnik jest oznaczony na wewnętrznej stronie pokrywy skrzynki bezpieczników; w innych trzeba wykonać nieco więcej pracy, aby go zlokalizować.
Jeśli schemat skrzynki bezpieczników nie znajduje się na wewnętrznej stronie pokrywy skrzynki bezpieczników, należy poszukać go w Internecie lub w instrukcji obsługi.
Koszt wymiany głównego przekaźnika
Średni koszt wymiany głównego przekaźnika wynosi od 70 do 120 USD, w zależności od typu pojazdu, którym jeździsz i miejsca, gdzie oddajesz go do naprawy. Większość tego kosztu stanowią koszty związane z usuwaniem usterek i kosztem samego przekaźnika.
Dzieje się tak dlatego, że o ile diagnozowanie głównego przekaźnika może być nieco skomplikowane, jeśli nie wie się, co się robi, o tyle jego wymiana jest łatwa. Sam przekaźnik kosztuje od 30 do 70 USD, a robocizna to zwykle kolejne 40-50 USD.
Jeśli więc wiesz na pewno, że przyczyną problemu jest przekaźnik, możesz zdjąć pokrywę skrzynki bezpieczników i wymienić go samodzielnie. Ale jeszcze lepiej, jeśli podejrzewasz, że to przekaźnik jest przyczyną problemu, spróbuj zamienić go z innym przekaźnikiem w skrzynce bezpieczników. Jeśli problem się "przeniesie", oznacza to, że masz uszkodzony przekaźnik i musisz go wymienić.
Diagnozowanie głównego przekaźnika
Uszkodzony główny przekaźnik jest rzadki, ale nie jest niemożliwy ani niespotykany. Prawidłowe zdiagnozowanie przekaźnika głównego wymaga nieco wiedzy technicznej, ale można zastosować kilka sposobów na zidentyfikowanie problemu.
Po pierwsze, należy zlokalizować główny przekaźnik. W tym celu należy poprosić osobę stojącą obok skrzynki bezpieczników, aby włączyła zapłon. Osoba ta powinna usłyszeć odgłos kliknięcia, jeśli nie usłyszy, może to oznaczać, że masz uszkodzony główny przekaźnik. Jeśli tak, to prawdopodobnie to nie przekaźnik jest problemem.
W każdym razie, jeśli uda się ustalić, który przekaźnik jest przekaźnikiem głównym, spróbuj zamienić go na inny przekaźnik w układzie. Choć z technicznego punktu widzenia oba mogą być wadliwe, szanse na to są bardzo małe. Po wymianie przekaźników spróbuj uruchomić samochód.
Jeśli pojazd ruszy, ale układ, do którego przeniesiono główny przekaźnik, teraz działa, oznacza to, że masz uszkodzony przekaźnik i musisz go wymienić. Jeśli jednak nie widać żadnej różnicy, a pojazd nadal nie uruchamia się lub nie działa, najprawdopodobniej problem nie tkwi w głównym przekaźniku.
Należy pamiętać, że w obwodzie głównego przekaźnika może występować problem elektryczny - oznacza to, że główny przekaźnik będzie wyglądał na problem, ale jego wymiana nie pomoże. W takim przypadku, aby ustalić, co się dzieje, potrzebna jest niewielka wiedza techniczna.