6 Symptomy uszkodzonego paska uziemienia (ujemnego przewodu akumulatora)
Jeśli w tym samym czasie wystąpiło wiele problemów elektrycznych z samochodem, najprawdopodobniej przyczyną jest uszkodzona taśma uziemiająca.
Taśma uziemiająca jest połączona między ujemnym biegunem akumulatora a karoserią samochodu.
Nazywa się go również kablem ujemnym akumulatora. Przez ten przewód przepływają prawie wszystkie elementy elektryczne samochodu. Co jednak może się stać, gdy taśma uziemiająca zaczyna szwankować?
W tym artykule omówimy objawy uszkodzenia paska uziemiającego, jego położenie, funkcje oraz koszt wymiany, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zacznijmy od krótkiego przeglądu objawów, których należy szukać.
Najczęstszym objawem uszkodzenia taśmy uziemiającej jest migotanie reflektorów lub problemy z uruchomieniem samochodu. Mogą również wystąpić takie problemy, jak lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej lub inne dziwne problemy elektryczne.
Chociaż nie są to wszystkie objawy, uszkodzony przewód uziemiający może powodować wiele dziwnych objawów w układzie elektrycznym samochodu. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzonej taśmy uziemiającej.
Zawartość strony show Symptomy uszkodzonego paska uziemienia 1. Migotanie reflektorów 2. Światła ostrzegawcze 3. Niewłaściwe ładowanie akumulatora 4. Niskie napięcie 5. Problemy z uruchomieniem samochodu 6. Dziwne problemy elektryczne Lokalizacja paska uziemienia Jak zdiagnozować pasek uziemienia? Koszt wymiany paska uziemieniaSymptomy uszkodzonego paska uziemienia
1. Migotanie reflektorów
Jednym z elementów elektrycznych, które wymagają dużej ilości energii, są reflektory samochodu. Jeśli pasek uziemiający jest uszkodzony, można zaobserwować migotanie świateł. Jeśli nie zostanie to naprawione, może to spowodować uszkodzenie reflektorów.
Jeśli masz nowszy samochód z reflektorami LED, nie ma ryzyka, że będą one migotać lub przyciemniać się, ale mogą się całkowicie wyłączyć.
W przypadku migotania lub przyciemniania reflektorów zdecydowanie należy sprawdzić taśmę uziemiającą.
2. Światła ostrzegawcze
Jeśli masz nowoczesny samochód, masz w nim wiele różnych urządzeń sterujących. Jeśli pasek masy jest uszkodzony, wystąpią problemy z uziemieniem tych jednostek sterujących, co spowoduje zapalenie się lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej, takich jak lampka kontrolna silnika, lampka ostrzegawcza ABS lub lampka akumulatora.
Mogą również wystąpić problemy z komunikacją z jednostkami sterującymi, jeśli spróbujesz rozwiązać je za pomocą skanera diagnostycznego.
3. Niewłaściwe ładowanie akumulatora
Jeśli akumulator nie jest ładowany prawidłowo, a alternator działa prawidłowo, problem może dotyczyć taśmy uziemiającej.
Jeśli przez taśmę uziemiającą nie przepływa wystarczająca ilość prądu, alternator nie ładuje akumulatora.
Mogą być też inne przyczyny, dla których akumulator samochodu nie jest ładowany, dlatego przed stwierdzeniem, że to taśma uziemiająca jest przyczyną problemu, należy wykluczyć wszystkie te czynniki.
4. Niskie napięcie
Inną oznaką wadliwego paska uziemiającego jest niskie napięcie w samochodzie. Prosty test napięcia pokaże, czy otrzymujesz pełną moc.
Dobrze działający akumulator powinien dawać odczyt około 12,3 V przy zasilaniu z akumulatora. Mniejsza wartość wskazuje na to, że akumulator nie jest w pełni naładowany.
Gdy samochód pracuje, należy zmierzyć napięcie około 14 V między zaciskami akumulatora, aby sprawdzić, czy układ ładowania jest sprawny.
5. Problemy z uruchomieniem samochodu
Jak można zrozumieć, elektroniczne obracanie silnika samochodu wymaga dużej mocy. Problemy związane z taśmą uziemiającą występują najczęściej w przypadku rzeczy, które wymagają dużej mocy.
Z tego powodu, gdy masz uszkodzoną taśmę uziemiającą, możesz poczuć, że rozrusznik silnika kręci się znacznie wolniej niż zwykle, a może nawet wcale.
6. Dziwne problemy elektryczne
Uszkodzona taśma uziemiająca może powodować różnego rodzaju dziwne problemy elektryczne w Twoim samochodzie, o czym była mowa wcześniej. Jeśli doświadczasz wielu różnych problemów elektronicznych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak z taśmą uziemiającą.
Położenie paska uziemienia
Pasek uziemiający znajduje się między ujemnym biegunem akumulatora a karoserią samochodu. Pasek uziemienia znajduje się również między silnikiem a karoserią.
Często jest on bardzo dobrze widoczny, więc jego odnalezienie nie powinno stanowić problemu, jeśli znajdziesz akumulator samochodowy.
Jak zdiagnozować pasek uziemienia?
Testowanie paska uziemienia jest bardzo proste. Wystarczy kilkakrotnie uruchomić samochód korbą, a następnie pozwolić silnikowi pracować. Dotknij paska uziemienia, aby sprawdzić, czy wytworzył on ciepło na ujemnym biegunie akumulatora lub na śrubie mocującej go do nadwozia. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ może się ona stać bardzo gorąca.
Złe połączenie i coś, co pobiera dużo prądu, powoduje wydzielanie ciepła, a nawet topnienie elementów. Tak właśnie dzieje się w przypadku uszkodzenia paska uziemienia.
Koszt wymiany paska uziemiającego
Średni koszt wymiany paska uziemienia wynosi od 20 do 80 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Pasek uziemiający kosztuje od 10 do 50 USD, a robocizna od 10 do 30 USD.
Na szczęście paski uziemienia są często bardzo tanie i łatwe do wymiany. Łatwo jest je wymienić samodzielnie, ale jeśli chcesz, aby zrobił to ktoś inny, możesz liczyć na 10-30 USD za robociznę.
Pamiętaj, że po wymianie paska uziemienia stracisz wszystkie funkcje pamięci w samochodzie, takie jak kod radia, więc upewnij się, że masz go przed rozpoczęciem wymiany.