Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?
Jeśli ktoś twierdzi, że są normy grubości lakieru fabrycznego to opowiada nam bajki. Jak sprawdzić czy lakier będzie oryginalny? Radzimy jak go zmierzyć. Oglądając używane auta, klienci wyciągają z kieszeni miernik grubości lakieru i dobrze robią. To najlepszy sposób na to, by ewentualnie wykryć naprawiane miejsca.
Do tego celu stosuje się magnetyczny miernik lakieru, który ma wysuwany trzpień ze skalą i magnetyczną końcówkę. Przykładamy go do nadwozia i pociągamy aż się oderwie. Im słabiej będzie się trzymać elementu tym mniej wysunie się trzpień. Im grubszy lakier tym słabiej magnes się trzyma. Tak mniej więcej dowiemy się jaki element był poprawiany.
Mierniki grubości lakieru
Samochody oraz techniki napraw się zmieniają i obecnie może się nawet okazać, że elektroniczny miernik nie będzie wystarczający. Plastik, aluminium, stal. Coraz więcej aut ma zewnętrzne elementy nadwozia z różnych materiałów. Tutaj może się okazać, że sprawdzenie grubości lakieru może być nieco trudne.
Jednak czasami warto poszukać kogoś, kto takim profesjonalnym sprzętem dysponuje i taki dokładny pomiar może dla nas wykonywać. Niektóre mierniki będą działać wyłącznie na stali, inne na aluminium, ale są i takie, które można przestawiać.
Jaka grubość lakieru jest właściwa?
Nawet jeśli ten miernik już posiadamy sam pomiar grubości lakieru nie będzie trudny, ale nie będziemy wiedzieć jak wiele ma być tego lakieru. Okazuje się bowiem, że nie ma żadnej normy, która określa jak gruby powinien być lakier nadwozia samochodu. Przy okazji mówienia lakier powinniśmy mieć na uwadze wszystkie powłoki jakie się tam znajdują. Trudno będzie lakier określić, ponieważ fabrycznie może mieć mniej więcej między 80 a 150 mikronów, ale może mieć również 200 a czasami 250, gdy z powodu wady lakierniczej taki pojazd był malowany dwa razy.
Oczywiście im grubsza warstwa będzie tym lepiej, ponieważ w ten sposób mamy lepszą powłokę antykorozyjną, ale są też wątpliwości przy pomiarze czy auto było może całe lakierowane?
Kiedy można uznać, że lakier jest niefabryczny?
Jeśli większość elementów ma standardową wielkość ponad 100 mikronów a kilka małych elementów grubość dwa razy taką. Wtedy to znak, że w tym miejscu lakiernik brał swój udział.
Co zdradza naprawę lakierniczą auta?
Oczywiście sprawnie wewnętrznej części słupka, gdzie fabrycznie powinno być mniej lakieru. Dodatkowo warto badać symetrycznie lewy i prawy próg, lewy i prawy słupek. Jeśli różnice w grubości to kilkadziesiąt procent albo więcej to znak że tutaj również działał lakiernik.