Przewodnik kupującego dotyczący zmieniarki opon
Skupiamy nasze wysiłki na tym, aby przed wyjściem z garażu lub sklepu upewnić się, że posiadasz odpowiednie informacje i wybrać ważne elementy wyposażenia. Dlatego w tym tygodniu przygotowaliśmy część informacyjną, która pozwoli Ci na zdobycie jak największej wiedzy przed zakupem jednej lub kilku zmieniaczy opon.
Zmieniarki opon są jednym z najbardziej podstawowych elementów wyposażenia każdego sklepu lub garażu właściciel może mieć i istnieje wiele akcesoriów, które mogą być potrzebne do rozważenia podczas zakupów dla jednego. Rolkowe lub łopatkowe separatory koralików, zintegrowane systemy pompowania opon, impulsy skoku powietrza dla szybszego pompowania i lepszego osadzenia koralików, systemy napędowe o niskiej prędkości ze zwiększonym momentem obrotowym do serwisowania trudnych kombinacji, i wreszcie, co nie mniej ważne, bezdotykowy montaż/demontaż. Są to tylko specyfikacje, które mogą być dołączone do zmieniacza opon, ale najpierw należy pamiętać o typie pojazdu, który będzie serwisowany. Wszystkie te dodatkowe dzwonki i gwizdki mogą się wiązać z wyższymi kosztami, dlatego ważne jest, aby pamiętać, co jest najlepsze dla Twojego sklepu/garażu i Twojego portfela.
Dawno minęły czasy łatwych stalowych felg i regularnych trzpieni zaworów. W dzisiejszych czasach wiele pojazdów posiada "miękkie" felgi aluminiowe, opony ze sztywnymi ściankami bocznymi i system monitorowania ciśnienia w oponach (znany również jako TPMS), które w przypadku niewłaściwego serwisowania mogą łatwo pęknąć. Czasy się zmieniają, podobnie jak branża zajmująca się wymianą opon, więc pamiętaj o naszych poradach, jeśli jesteś nowicjuszem w sklepie z oponami.
Rodzaje zmieniarek do opon
Zmieniarki opon z ramieniem wahadłowym
Zmieniarki do opon na ramieniu wahadłowym zostały zaprojektowane specjalnie do obsługi najtwardszych dzisiejszych opon. Posiadają one łatwy w obsłudze regulowany blat, który zapewnia szerszy zakres zacisku. Zmieniarki te mają cztery szczęki, które można jednocześnie regulować w celu bezbłędnego zamocowania, a ich osłony szczęk o wysokim uchwycie zwiększają moment obrotowy, który chroni koła. Wahadłowe ramię zmieniacza opon wymaga odkręcenia głowicy w celu dopasowania opon o różnych rozmiarach, co zajmuje trochę więcej czasu, ale jest równie efektywne. Zmieniacze opon typu "swing arm" są łatwiejsze w użyciu i bardziej przystępne cenowo, ale mogą nie być tak wygodne jak uchylne, tylne zmieniacze opon.
Odchylenie do tyłu zmieniarki opon
Odchylane tylne zmieniacze opon są znane z tego, że są nieco bardziej praktyczne i łatwiejsze w użyciu, ale są droższe niż ich krewni z ramieniem wahadłowym. Pozwalają one na łatwiejszy montaż opon, ponieważ wieże odchylają się do tyłu, co pozwala na zamontowanie tam większych opon. Kiedy jesteś gotowy, wieże wracają na miejsce.
Bezdźwiękowe zmieniacze opon
Bezdotykowe (zwane również bezdotykowymi) zmieniarki opon ułatwiają zmianę niskoprofilowej opony run flat na 22-calowej feldze, ale te maszyny wymagają małego przeszkolenia w obsłudze. Małe przeszkolenie to jednak niewielka cena, którą trzeba zapłacić za poprawę wydajności i zdolności adaptacyjnych w przyszłości. Bezdźwiękowe zmieniacze opon samodzielnie podnoszą i ustawiają ciężkie obręcze, nie wymagając od operatora częstego schylania się.
To wszystko brzmi dobrze, ale nie tak szybko, musisz wiedzieć, że te spekulacje przychodzą po kosztach. Bezdotykowe zmieniacze opon są obecnie na najwyższym poziomie i mogą być całkiem sporą inwestycją.
Ręczne zmieniarki opon
Ręczna wymiana opon, jak sama nazwa wskazuje, wymaga dużo więcej wysiłku, ale jest idealna dla małego warsztatu, który od czasu do czasu zajmuje się serwisowaniem opon. Są one kupowane głównie przez amatorów, jak również właścicieli warsztatów i stanowią bardziej ekonomiczną alternatywę dla obecnych w branży zmienialni opon.
Zmieniacze opon Heavy Duty
Jak zapewne już wiesz, wysokowydajne zmieniarki opon wymagają większego sprzętu ze względu na wielkość serwisowanych przez nie pojazdów. Zmieniacze te mogą pracować z kołami o średnicy do 142 cm (56 cali) i oponami o średnicy do 229 cm (90,5 cala) i szerokości 43 cali. Są one stosowane głównie w rolniczych pojazdach terenowych i budowlanych, ale obecnie istnieją większe wersje przeznaczone do montażu i demontażu opon o średnicy do 95 cali i wyposażone w hydraulicznie sterowany, samocentrujący uchwyt czteroszczękowy ze szczękami zaciskowymi, który może zaciskać od 14 do 58 cali od wewnątrz koła lub od otworu centralnego.
Zmieniarki opon motocyklowych
Zmieniacze opon motocyklowych nie są tak wyrafinowane jak samochody osobowe, lekkie ciężarówki czy ciężkie, głównie dlatego, że koła, z którymi mają do czynienia, są mniejsze i lżejsze. Zapewniają one prosty system luzowania stopki, a zaciski obręczy są napędzane ręcznie. Wiele z nich może pomieścić również koła o średnicy nawet 10" i szerokości 1-1/2". Można w nich również serwisować małe koła i opony atv.